tirsdag 11. september 2012

Jeg elsker Brasilia


Brasilia er en elsk-eller-hat historie. Byen er så merkelig at de fleste som besøker den ikke kan fordra den. De som er vokst opp her kan ikke leve andre steder.


 Kongressen. Ett av mange landemerker i Brasilia

Brasilia fylte femti år omtrent på denne tida i 2010. Religiøse visjoner, nasjonale strategier og politisk stormannsgalskap gikk opp i en høyere enhet da snoren ble klippet i 1960. På under fire år hadde Brasil bygd en ny hovedstad, 1000 km fra kysten og nesten like langt fra stålverk og sementfabrikker. Materialene måtte sendes inn med fly! ”Femti års framskritt på fem!” var president Kubitscheks slagord i valgkampen, da han lovte å få bygd Brasilia. Førti års inflasjon på fire, var den folkelige dommen i etterkant.

Det var denne kirka jeg ruslet forbi i kveld.

Min kjærlighet til Brasilia er i ferd med å ruste, har jeg  tenkt de første dagene her. Jeg har bodd her i flere år, og alltid vært hjemme. Nå følte jeg den var blitt for stor. For mye trafikk og kaos og alt som hører storby til. Men i kveld skjønte jeg det. Da jeg ruslet gjennom boligområdene langs vingene i den flyformede byplanen, langs de strengt planlagte seksetasjersblokkene hvorfra lyden av liv siver ut en varm mandagskveld, forbi den vakreste lille kirka som Oscar Niemeyer tegnet inspirert av nonnenes hodetørklær, under de gigantiske trærne som nå vokser høyere enn blokkene, på vei til favorittbaren min Beirute for å møte gamle venner, da skjønte jeg det. Jeg elsker Brasilia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar